Veckans moderat: Christel Söderberg

Veckans moderat är Christel Söderberg som bor i Högberga.

Ålder: 45
Bor: Högberga
Gör: Driver företag på Lidingö. Jobbar deltid på Nr 40. Startade Lidingö Nattvandring där jag är fortsatt engagerad
Fritidsintressen: Umgås med familj och vänner, älskar sällskapsspel, resor, matlagning och musik
Moderat sedan: Mitt första val, engagerad sedan 4 år.
Förtroendeuppdrag i dag: Ledarmot i den Moderata föreningsstyrelsen på ön, Ersättare i utbildningsnämnden, Ansvarig för traditionella kampanjer och sitter i valledningen inför valet 2018
Plats på valsedeln: 6

Varför är du moderat?
Jag tror verkligen på Moderaternas idéer om valfrihet för individen. I FN:s konventioner om mänskliga rättigheter står det att alla skall ha rätt till bostad och jobb. Jag tror att Moderaterna står bäst rustade för att lyckas med de utmaningarna. Vi som land måste även kunna konkurrera globalt då måste det löna sig att arbeta, starta företag och att anställa.

Varför kandiderar du i kommunvalet?
Jag tycker att det är viktigt att vi får in nya personer i Kommunfullmäktige med olika bakgrunder och som har örat mot rälsen och som lyssnar på Lidingöborna.

Vilka är dina hjärtefrågor?
Ungdomar, deras fritid och skola. Vi måste arbeta för trygghet på vår ö. Jag skulle gärna se att vi fick tillbaka en bemannad polisstation, att vi får fler invånare engagerade i såväl nattvandring som grannsamverkan och att kommunen kan få mer resurser för dessa ändamål. Synen på äldrevården  måste förändras. Våra äldre skall inte förvaras, de ska leva livet. Sist men inte minst vill jag framhålla Lidingös företagare och entreprenörer. Denna grupp är oerhört viktig för vårt samhälle. Det är det här jobben skapas och där en stor del våra skatteintäkter kommer ifrån.

Vad är det bästa med Lidingö?
Kombinationen av närhet till vatten, natur och storstad.